Képgalériám

   Több, mint 2500 fotóval.

    riczugabi.fotoalbum.hu

      Legfrissebb galéria:         

          Budapest 2014

Facebook

Kövesd a blogom Facebook oldalát! Itt leghamarabb értesülhetsz a friss posztokról és olvashatod az általam fontosnak vélt híreket a közlekedés világából.

Címkék

2014.01.24. 09:26 riczugabi

Miskolci villamosreneszánsz

Túl vagyunk a nagy eseményen, átadták a miskolci utazóközönségnek az első Skoda villamost, amelyet azóta már emberek ezrei próbálhattak ki. Had kezdjem egy személyes történettel. A kétezres évek elején még általános iskolásként Franciaországba, a villamosreneszánsz kiindulási országába kirándultunk az iskolával. Egy napot töltöttünk Strasbourgban, ahol már évek óta üzemeltek az Eurotramok, amelyek a futurisztikus kinézetükkel nem csak engem, mint a téma iránt érdeklődő gyereket, hanem mindenkit lenyűgöztek. Nem győzte mindenki fotózni, hogy hazaérve megmutathassák, min utazik az átlag strasbourg-i ember nap, mint nap, amikor még a hazai villamosközlekedésben szép számmal vettek részt az UV-k és Bengálik, vagy amikor a 40 éves bécsi villamosok beszerzése volt terítéken "pár" évre, új járművek érkeztéig.

(Strasbourg - Eurotram; Fotó: Wikipédia)

Elképzelhetetlennek tűnt akkor, hogy Magyarországon is hasonló kaliberű villamoson utazhassunk. Azonban még sem kellett olyan nagyon hosszú ideig várnunk. Pár éven belül hírbe került, hogy Budapestre több évtizednyi szünet után új villamosok beszerzése várható. Így is lett, kaptunk is 2006 márciusától számítva bő egy éven belül 40 darab vadi új modern alacsonypadlós járművet, rögtön a világ leghosszabbjait, amivel a Combinok le is taszították az ország legnagyobb egyterű járműje verseny képzeletbeli dobogójának legtetejéről a miskolci Tátrákat. A kezdeti bonyodalmak megoldódása óta számolatlanul futják a köreiket a Nagykörúton. Mindeközben uniós pályázati lehetőségeknek köszönhetően, a vidéki villamosos városoknak is megteremtődött a lehetőség, modern villamoshálózat kialakítására. Éppen az iskolát újították, ahol később érettségiztem, amikor a Zöld Nyíl tervei napvilágot láttak. Akkori tervek szerint új pályán, új villamossal mehettem volna az új épületbe érettségizni. Sajnos csak az új épület lett kész, az azóta sajnos megszokottá vált hercehurcák miatt az első kapavágás éppen az után történt, hogy leérettségiztem. Közben Szegeden is elkezdődött a megújulás. A járművek beszerzése elé ott gördült a legkevesebb akadály, így a vidéki nagyvárosok közül ott ünnepelhették először az új villamos forgalomba állítását. Beszerzésben Debrecen is megelőzte Miskolcot, de a debreceni 4-es metróként aposztrofált 2-es villamos építése körüli botrányoknak köszönhetően nem ott, hanem a borsodi megyeszékhelyen állhatott hamarabb új villamos forgalomba. A folyamat szerencsére nem lassul. Debrecenben is dübörögnek a munkagépek, de jelenleg a fővárosi 1-es és 3-as villamosok felújítása is zajlik, előbbi esetében a pálya is meghosszabbodik, amely így végre átnyúlik Budára. Ha minden igaz új járművek is érkeznek. Az eljárásban éppen a Debrecenbe járművet szállító spanyol CAF és a Miskolcra szállító cseh Skoda viaskodik egymással az üzletért.

(Miskolc 2014)

Térjünk vissza Miskolcra. Elég nagy kíváncsiskodó közönség jelent meg 20-án fél 2 után a Tiszai Pályaudvar előtti hurokvégállomásnál, hogy ott lehessen az első megtett fordulón. Kisvártatva a főszereplő is megjelent. A központi telephelyre és a Városházára meghívott vendégek már alapból sok helyet foglaltak a járművön. A kötelező protokolláris dolgokat letudva, beállt a felszállóhelyre és 13:54 kor zsúfolásig tömve elindult az első hivatalos fordulóra. Közben az első vendégeknek prospektust, valamint hűtőmágneseket is osztogattak szuvenírként. Szinte hang és rezzenés nélkül suhantunk az új pályán. A nagy érdeklődés miatt a tervezett menetrendet lehetetlen volt tartani, a nap végére, a hosszabb kiállási idők mellett is 20 perces csúszás volt tetten érhető. A járgány nagyon rendben van, szép és tágas. Sajnos hiányosságok is előfordultak, amiket a sietős forgalomba állításnak lehet a számlájára írni. Új gépi hangos utastájékoztatás nem készült, így a megállók bemondása élőszóval történt. A vizuális tájékoztatás is még hiányos, például az átszállások nem jelennek meg a képernyőkön. A kapaszkodási lehetőségek elég korlátozottak. Egyrészt a kapaszkodók száma sem kielégítő másrészt, a tetőre rögzítettek még nekem, az átlagmagasságommal is kényelmetlenül magasan voltak. Ezt a problémát a közeljövőben lógó kapaszkodókkal minden bizonnyal orvosolják majd. Az utastájékoztató problémájára pedig valószínűleg az Okospont projekt fog végeleges megoldást biztosítani. Az MVK ZRt. közzétette az új villamos indulási időpontjait, amivel az érdeklődők dolgát nagyban megkönnyítik és aminek köszönhetően minden nap az átlagosnál magasabb kihasználtsággal közlekedik. Az alábbiak szerint alakul:

Munkanapon:

• Tiszai pályaudvarról: 6:49; 8:07; 9:30; 11:00; 12:36; 14:06; 15:30; 16:54; 18:30; 19:50.
• Felső-Majláthról: 7:25; 8:48; 10:15; 11:57; 13:24; 14:48; 16:12; 17:48; 19:15; 20:35. 

Szombaton:

• Tiszai pályaudvarról: 9:00, 10:18, 11:36; 12:54; 14:15, 15:45, 17:07, 18:50, 20:12.
• Felső-Majláthról: 9:36, 10:54, 12:12, 13:30, 15:00, 16:22, 18:07, 19:27, 20:50.

Vasárnap:

• Tiszai pályaudvarról: 5:00, 6:24, 8:00, 09:40, 11:00, 12:30, 14:00, 15:30, 16:50, 18:30, 20:00.
• Felső-Majláthról: 5:45, 7:12, 8:57, 10:17, 11:47, 13:17, 14:47, 16:07, 17:47, 19:17, 20:35.

(Átmeneti járművek, immár 10. éve)

A flotta 2015 végéig még további 29 taggal fog bővülni. Ennek kapcsán merül fel a kérdés mi lesz a többi villamossal. Jól láthatóan el vannak az utóbbi időben hanyagolva, mintha már nem akarnának rájuk egy vasat sem költeni. Ütött-kopott festés, fóliázás, leszakítás utáni reklám maradványok, mind ezt sugallják. A bécsi villamosoktól valószínűleg rövid időn belül, Bécshez hasonlóan Miskolc is búcsút vesz. Sokaknak ez fájó, én valamiért sosem szerettem őket, erőszeretettel kerültem a rajtuk való utazást. A Tátrák viszont még nem mondhatók túl öreg tujáknak, a maguk 25-30 éves korukkal. Tőlünk nyugatabbra is bőven számítanak még a szolgálatukra, Prágában például jó néhány példány esett át teljes felújításon, valamint kapott alacsonypadlós középrészt. Bízom benne, hogy jó döntés születik a sorsukat illetően és nem vesznek kárba.

Az eseményről készült képek a fotóalbumomban megtekinthetők!

Szólj hozzá!

Címkék: budapest közlekedés bkv miskolc skoda villamos mvk bkk


A bejegyzés trackback címe:

https://riczugabi.blog.hu/api/trackback/id/tr785778720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása